24 Sep 2013

Nasi Goreng Berasal Daripada Nasik Lemak



Dah brekfes ke belom ? Mesti korang konfius ngan tajuk entry ni kan.. Sila baca sampai abih ok... 24 Ogos aritu aku jemput pengasuh anak-anak aku dan family dia datang makan-makan kat umah aku.. Dorang satu keluarga jaga anak-anak aku dengan baik sangat, dah anggap anak-anak aku macam keluarga dorang sendiri. Selalu belikan makanan, mainan dan pakaian. Kalu aku lambat hantar sikit mula la pengasuh whatsapp tanye pasal anak-anak.. 

Padahal ada lagi budak-budak lain yang dia jaga, tak tau nape dorang sekeluarga lebihkan anak-anak aku.. Mungkin aku ni solehah orang nye (perasan tak abih-abih, mabuk air daun ketum agaknye !!) Syukur sangat dapat pengasuh yang baik. Terima kasih Kak Shidah sekeluarga...

Hidangan malam tu ialah nasik lemak. Sebenarnya aku ni cuak nak masakkan sambal ikan bilis untuk dorang.. Dorang tu orang Melaka, kompom terer masak sambal kan, aku takut sambal yang aku masak ni tak kena ngan tekak dorang.. 

- Pengasuh tu yang pakai cardigan putih. Muda belia lagi orangnya. Anak-anak dia dah besar dah. Yang sulung kalu tak silap dah umo 19 tahun. Berkat kawen muda uolls !
- Hidangan nasik lemak yang simple. Aku siap google cara nak kupas telo dengan betol sebab selama ni kalu aku kupas telo kompom terkupas sekali ngan isi telo...


- Sambal ikan bilis ni resepi mak aku. Bawang putih (beberapa ulas jer), sedikit halia, bawang besar (mak pesan buh banyak-banyak) dan cili kering (yang dah dicelur) dikisar bersama hingga lumat. Pastu tumis hingga pecah minyak. Masukkan air, bila mendidih baru masukkan ikan bilis dan bawang besar yang dipotong membulat (buh banyak-banyak jugak), garam, gula, stok ikan bilis dan air asam jawa. Masak hingga bawang besar yang dipotong tadi hancur.

Lama wooo mak aku masak sambal ni. Kakak aku cite hazab betul nak tunggu sambal ni masak masa dia tolong mak aku berniaga kedai makan dulu. Aku masak sambal ni stat kul 1 petang hingga kul 4 petang. Pastu lepas maghrib aku panaskan balik sambal ni hingga pengasuh datang. Barulah betul-betul gelap warna sambal ni. Pengasuh puji sedap, trus aku perasan bagus sampai keesokan hari nye..

Setiap kali masak nasik lemak, memang aku sengaja lebihkan sambal nye. Nanti sambal tu aku boleh panaskan makan ngan roti ataupun wat perencah nasik goreng atau bihun goreng.



Cara-cara :
  • Panaskan minyak yang timbul pada permukaan sambal. Goreng ayam / daging / seafood / fishball hingga masak. Pastu pecahkan telur.
  • Buat lubang kat tengah. Goreng sambal ikan bilis tu semula.
  • Masukkan sayur dan nasik. (Seeloknya gunakan nasik balance nasik lemak sebab nasik lemak kan wangi kombinasi bau santan, daun pandan dan halia)
  • Tak perlu nak masukkan bahan perisa sebab sambal ikan bilis tu kan dah cukup rasa.







23 Sep 2013

Bingkisan Dari Kampung

Tima kasey semua kengkawan blogger yang tak putus-putus blogwalking kat blog nih.. Sayang korang ketat-ketat.. Rindu betol nak menaip blog, ape kan daya ada halangan yang melintang, gittewww..

16 September lepas kompom ramai balik kampung kan.. Kitorang tak balik pun. Isnin tu dapat call daripada adik ipar aku mintak tolong gi jemput anak dia merangkap anak sedara Mr.Lee kat Hentian Putra. Dia kata mak (mak mertua aku) ada kirim banyak barang. Hoh suspen pulok !!!

Yang sadisnya, bas yang anak sedara Mr.Lee naik tu memang hazab gile. Rosak tengah jalan la, drebar terpaksa bawak slow la.. Bayangkan dia nak bas kul 9 pagi, sekitar kul 12.30 malam baru sampai KL.. Pastu dari KL, Mr.Lee hantar dia balik ke KJP, Nilai pulak.. Aku plan nak ikut gi jemput dia, tapi anak-anak dah tido dah masa tuh, so kansel. Pukul brape Mr.Lee balik umah pun aku tak sedar.

Esok nya aku bangun tengok ada sebijk kotak dan sebungkus besar plastik hitam. Dalam kotak tu ada buah-buahan kampung cam rambutan, dokong dan jagung. 

2 ikat rambutan dan 11 tongkol jagung

Aku rasa dokong kot...


Plastik itam besar ni sungguh aku tak expect isi kandungan, iaitu :

:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:
:

Macam-macam barangan plastik dan dua helai sarung bantal... Aku syak mesti masa mak mertua aku datang jaga aku dalam pantang dulu, dia tengok dapur aku tak banyak kelengkapan memasak, tu yang dia kirim ni. Anak sedara Mr.Lee cakap mertua aku siap jalan kaki daripada umah (beberapa kilometer) ke tapak ekspo semata-mata nak belikan barang-barang ni.. Huwaaaa nanges terharu aku !!!


Terima kasih mak kirimkan macam-macam barang untuk kitorang di perantauan ni.. Terima kasih Wawa sebab jadik posmen aritu... Muahhhh muaaahhhh !!



P/S : Jap lagi nak masukkan entry resepi pulak..




12 Sep 2013

Angkara Pemandu Cilik

Sebenarnye aku nak buat entry lain, tapi pagi ni aku dikejutkan dengan berita sedih ni.. Juz nak share ngan korang semua...


Kredit kepada Kosmo

IPOH - Seorang kanak-kanak lelaki berusia dua tahun menemui ajal dalam keadaan menyayat hati apabila jasadnya ditemui dalam keadaan terduduk secara melutut dihimpit ke dinding rumah teres manakala kedua-dua belah tangan memegang selipar di Taman Kerian, Parit Buntar di sini semalam.
Lebih menyedihkan apabila tragedi pada pukul 12.30 tengah hari itu berlaku selepas abang mangsa yang berusia empat tahun menghidupkan enjin kereta bapanya sebelum kanak-kanak itu memasukkan gear undur.
Tindakan si abang itu menyebabkan kereta jenis Mazda tersebut bergerak secara mengundur lalu merempuh si adik yang berada di belakang kereta untuk memakai selipar.
Berita penuh boleh tengok kat akhbar Kosmo...


******************

Sedih kan.. Aku langsung tak expect akan wujud kejadian cam ni.. Budak-budak sekarang kan makin advanced.. Huwaaaaaaaa !!!!!





3 Sep 2013

Meat Balls Ala Ikea



Dah lama sebenarnya aku teringin nak masak sendiri dan makan meatballs ala restoren Ikea tuh, tapi berminggu-minggu gak tertangguh sebab aku sakit gigi geraham bongsu. Tak aci la aku masak tapi tak boleh makan kan (hazab betol ko zura !!)...heheehe... 

Aku tunjuk gambar meatballs Ikea kat Mr.Lee, aku cakap "Bie, ahad ni kita lunch ngan benda ni yerk..".. Mr.Lee jawab "Tak nak la, cam tak kenyang jer..".. Hoh, tak urban la tekak Mr.Lee ni !! Tak pe, tunggu Sabtu baru buat sebab Sabtu dia takde kat umah, keje..



Jenuh aku google sana sini resepi meatballs ni. Akhirnya aku berkenan ngan satu resepi ni. Terima kasih SUE MIEZI (SueMiezi tu resepi asal, tapi resepi kat bawah ni aku dah ubah sikit-skit)

MEATBALLS
Bahan-bahan : 
Daging Cincang
Sebiji bawang besar - dicincang halus
Breadcrumb - untuk kekentalannya
Sedikit tepung gandum
Sebiji telur
Sedikit serbuk lada hitam
Sedikit serbuk lada sulah
1/4 cawan susu cair
Garam secukup rasa
Minyak untuk menguli

Cara-caranya : 
1. Satukan daging kisar, bawang besar, breadcrumb, lada hitam, lada sulah, gandum, susu, telur dan garam. Uli semua bahan hingga rata dan kental. 
2. Kalau agak lembik, sila tambahkan breadcrumb (jangan tambah tepung ok!!). Sebelum menguli tu letakkan sedikit minyak di atas tangan supaya bahan tadi tidak melekat. 
3. Kukus meatball yang dah siap diuli tadi selama 20 minit. Lepas kukus sila goreng  / bakar sekejap. 



BLACK PEPPER GRAVY
Bahan-bahan : 
Sebiji bawang besar - dipotong dadu
Mentega untuk menumis
2 sudu tepung gandum
1 1/2 cawan air sejuk *
Susu cair *
5 sudu sos tomato * (resepi asal ada masukkan tomato segar, tapi aku tak buh sebab tu aku lebihkan sos tomato)
3 sudu sos tiram *
3 sudu kicap manis *
3 sudu serbuk lada hitam *
1 kiub pati ayam

Cara-caranya :
1. Cairkan butter, goreng bawang hingga layu. 
2. Masukkan tepung, goreng hingga warna bertukar agak keperangan
3. Masukkan kesemua bahan yang bertanda * dan kacau hingga mendidih.
4. Sejukkan sebentar dan kisar sos ni supaya bahan seperti bawang hancur dan kuahnya licin berkilat.


AKSESORI
- Kentang aku rebus masa tengah mengukus meatballs. Kentang kat bahagian bawah, meatballs kat bahagian atas.
- Sayuran cam lobak merah dan brokoli aku kukus sekali ngan meatballs. Jimat masa kan.. 


Zoom sikit kasik menjejes liur...


Sebelum makan aku buh gravy banyak-banyak.. sedap !!!