6 Jul 2012

Kuching - Sri Aman - Kuching (Hari Keempat)

Khamis (10/05/12) - lps mandi dan bersiap lebih kurang, kitorg breakfast kt kedai makan sebelah hotel nih.. Makan roti bakar ngn milo suam jer. Wisma Persekutuan Kerajaan Sri Aman tu aku tengok cam tak berapa jauh je daripada hotel, jalan kaki kompom tak sempat berpeluh ketiak & takkan berbau cam bangla



Kebetulan pasar tani berada di tgh-tgh perjalanan ke wisma berkenaan, so wajib le aku menyinggah usha ape yg patot khannn !!!... Seperti cm pasar tani petang semlm tuh, kt sini pong terdapat mcm-mcm jenis ikan pelik-pelik bentuk rupanye.. One more thing, kt pasar tani ni, terdapat banyak sgt gerai jual udang.. Udang plk mcm-mcm saiz, ada yg mentah & ada yg dh siap direbus… Murah-murah plk tuh, klo kt KL kompom2 aku borong satu gerai !!... 

Masuk ke dalam deretan gerai, aku tgk ada beberapa org jual beras yang aku belum prnh jmp kt Semenanjung, mungkin sbb nib eras padi huma, iaitu beras bukit.. Mcm-mcm jenis, pelik-pelik plk namanye. Penjual tu ckp ada ramai org datang psr tani ni mesti amik gmbr beras dia..



 Sebelum kitorg melangkah kluar drpd pasar tani berkenaan, tetiba aku terpandang ke arah sesuatu yg bias menggegarkan iman.. Bukan amoi seksi ok, tp ulat pokok sagu.. Hidup lg, elok je benda tu bergerak2 dlm bekas.. Wallawey, geli sial !!!... Nyesal tk beli, blh wat night serum, kompom tegang cm akhak nita !!



Dgn penuh bergaya, kitorg berjalan kaki & naik tangga hingga ke tingkat 3 bgnn wisma tuh. Suasana pejabat kerajaan kt situ sunyi sepi jerk, dh le bgnn nye cm nunggu masa nk roboh jer.. Terus call person incharge ICT AG Sri Aman, Puan Kessey. Dia ckp opis AG Sri Aman bkn kt situ sbb dh pindah ke wisma baru.. Hohohoho, mmg terbaek la, penat-penat naik tangga hingga berpeluh dahi yg tk berapa gebu ni, rupa-rupa nye salah tmpt.. Puan Kessey bgtau nnt dia dtg jemput kitorg sbb kt Sri Aman susah nk dpt teksi dan tk blh jln kaki sbb jaraknya agak jauh drpd wisma lama…Tak sampai 10 minit menunggu tepi jalan sambil mengipas-ngipas badan guna jaket kompeni, Puan Kessey smp dgn senyuman manis.. Muda lagi orangnyer, muda setahun drpd aku yg sentiasa awet muda ni… Muda-muda lg dh jadik bos ICT AG Sri Aman. 


Kt wisma persekutuan yg baru nih, terdapat pelbagai kementerian dan jabatan kerajaan. Staf-staf kt AG Sri Aman mmg sgt peramah, tp yg kureng nye, dorg sume panggil aku Puan Zura, terasa very the formal, mungkin dorg hormatkan aku as a vendor & tetamu dari jauh….

Bila lunch hour, satu opis sunyi sepi. Sume staff blk umh, maklum la umh dorg dekat-dekat kwsn opis jer. PUan Kessey dan anak buahnye tak putus-putus dok offer nk tlg bwk g lunch klo kitorg lapar. Aku dh terbiasa skip lunch cmtuh, lgpn keje blm siap, segan plk nk g makan. Tgh sibuk siapkan anti-virus installation, dlm kul 3 ptg cmtuh, Puan Kessey dtg kt tmpt kitorg bwk makanan utk kitorg.. Waaa terharunye !!!... Dia bwk kitorg g pantry, kt meja pantry tu dh sedia terhidang goreng pisang plk.. Byk nye makanan !!.. Lps mkn nasik yg dibeli Puan Kessey, harus le aku mkn goreng pisang plk.. Tekak gajah la katakan !!!...

Sementara menunggu kul 7 utk restart switch, kitorg lepak-lepak dpn pc dan Puan Kessey plk sibuk dok decorate opis dia, maklumla 5S punye psl.. Dia tgk pd calendar, katanye “waa malam ni ada benak tingg, 6 meter lebih”… Baru aku perasan kt kalendar dh dicatatkan siap-siap tarikh benak dan ketinggian benak pd hari berkenaan.  Klo keje cepat abih, sempat la tgk benak katanye. Klo kitorg tau benak tu terjadi setiap malam, kompom malam td kitorg tunggu kt dpn sungai Sri Aman tuh…

Lebih kurang kul 10 malam cmtuh, keje kitorg pn siap. Puan Kessey yg hntrkan kitorg blk hotel. Aku igt nk ajak dia makan skali, tp mesti dia dh tk sbr nk blk jmp husband dia. Sri Aman ni pekan kecik jerk, so kompom2 la byk  kedai dh tutup, last-last KFC jela pilihan kitorg. Seb baik la KFC sini tutup kul 10.30 mlm.. Aku perasan sumthing, coleslaw kt Sarawak ni lain skit drpd kt Semenanjung, Kobis dia diracik halus-halus sgt, klo kt Semenanjung kasar-kasar dan pahit skit… Lps mkn terus blk hotel tdo la, esok kan nk jalan jauh blk Kuching semula....

0 Juta Kengkawan Dah Komen:

Post a Comment

Apa yang korang Fikirkan :