20 Dec 2012

Miri - Limbang - Miri (Hari Pertama & Kedua)

Hari Pertama

Lepas settle aktiviti network preventive maintenance (PM) di Jabatan Akauntan Negara Malaysia (JANM) Cawangan Kuching dan JANM Sri Aman minggu sebelumnya, pada Isnin (14/05/12), aku ngan Harris ditugaskan ke JANM Miri dan JANM Limbang pulak. Limbang aku dah tak excited sangat dah nak pegi sebab dah pernah sampai dulu, aku nak try explore Miri pulak (bunyik cam nak gi bercuti jerk padahal nak gi wat keje hokey)

Kitorang selamat sampai epot Miri pukul 10.40 malam. Stay kat Sommerset Hotel. Hotel cikai jerk tapi dekat dengan tempat kitorang nak wat keje esoknya. Aku amik bilik tingkat 3, Harris amik bilik tingkat 6. Aku tengok hotel tu cam scary jer, so kalu ada apa-apa senang aku nak larik turun sebab tingkat 3 jerk.. Bengong sunggung imaginasi aku !Kul 11.30 baru carik kedai makan, foodcourt masa tu dah nak tutup dah.. Bandar pun dah sunyik.. Nama je Bandaraya tapi belum kul 12 tengah malam pun dah sendu.. Makan cepat-cepat pastu balik bilik masing-masing..

Hari Kedua

Sebab keje kitorang melibatkan downtime untuk restart switch dan firewall, so keje start selepas office hour. Pagi Selasa (15/05/12), aku ngan Harris gi epot untuk beli tiket flight ke Limbang. Suruh hotel bookingkan teksi. Dapat teksi sorang uncle Chinese, sangat friendly dan jujur. Nape aku kata jujur ? Sebab dia sanggup tunggu kitorang beli tiket pastu hantar kitorang balik semula ke bandar tanpa kenakan caj menunggu kat kitorang.

Sampai kat bandar semula, Harris mintak uncle teksi hantarkan kitorang kat kedai makan best kat Miri tuh. Uncle teksi drop kitorang kat satu kedai nasi lalapan. Apa ntah nama kedai tu aku dah lupa. Dah sampai Miri wajib la try nasi lalapan. Kalu kat Semenanjung Malaysia lebih kurang macam nasi ayam penyet la, Cuma lauk utamanya berasaskan ikan dan seafood.

Aku order nasi lalapan tenggiri, Harris order nasi lalapan bawal. Besar gile ikan bawal Harris tuh. Hadoi memang tak boleh masuk tekak ikan tenggiri tu, maybe sebab dia goreng kosong tak perap garam kunyit cam kat Semenanjung kot, loya semacam je rasanye, berpinar bijik mata aku nak telan. Tapi sambal dia sedap, pedas menyengat.

Kitorang jalan kaki je balik hotel. Even jarak kedai makan tadi ngan hotel agak jauh, tambah pulak tengah hari buta panas terik, sempat jugak la kitorang cuci mata. Siap masuk kedai cenderamata lagi. Nak je aku beli, tapi susah pulak nak angkut nak gi Limbang pulak.

Dah sampai bilik hotel, aku baru perasan aku dah silap pilih date. Ni mesti sebab aku terlebih skodeng boobs awek jual tiket MAS Wings tadi tuh. Tu la pakai baju terbonjol betik, dah aku silap beli tiket. Terpaksa la kitorang keluar g epot lagi sekali, sebbaik la takde caj apa-apa untuk tukar date tiket nih. Dari epot terus ke Yu Lan Plaza, tempat nak wat keje nanti.

Yu Lan Plaza daripada bilik aku

Settle keje pukul 12 tengah malam, tak tau nak makan kat mana, kitorang tapau KFC je makan kat bilik masing-masing. Lepas makan terus tido. Kalu tiap-tiap malam cam ni, kompom berat badan naik mencanak nih !