12 Nov 2013

Terima kasih dan Selamat Tinggal.....

12 November 2013 genap 4 tahun 11 bulan aku berkhidmat dengan kompeni nih... Sepanjang hampir 5 tahun ni macam-macam yang aku belajar dan lalui.

Dekat kompeni ni, kitorang dilatih untuk jadik multitask system engineer, bermakna bukan fokus kepada satu jobscope saje, tapi kena buat macam-macam kerja.. Aku bukan setakat buat project management, tapi aku turut terlibat dengan technical activity.

Technical activity tu takde la yang hard core sangat pun, setakat gi buat network maintenance untuk beberapa jabatan kerajaan di Putrajaya je, tapi awal tahun 2012 pernah la jugak buat network maintenance kat beberapa cawangan Jabatan Akauntan Negara kat Sarawak dan Sabah. Kalu bahagian teknikal yang susah-susah tu senior engineer lain buatkan.. hihihhi..

Sebab terlibat dengan network maintenance untuk beberapa cawangan Jabatan Akauntan Negara, aku berpeluang menjejakkan kaki ke tempat-tempat yang aku tak pernah terfikir akan sampai ke sana. Korang boleh klik pada gambar untuk cerita lanjut.

 April 2012
Limbang, Sarawak - April 2012


 Kuching
Kuching, Sarawak - Mei 2012


sri aman
Sri Aman, Sarawak - Mei 2012


 Mei 2012
Miri, Sarawak - Mei 2012


 Limbang, Sarawak - Mei 2013
Limbang, Sarawak - Mei 2012


 labuan
Labuan, Sabah - Mei 2012


Stat tahun 2012, kompeni mengalami masalah kewangan. Bila dah ada masalah kewangan tu paham-paham la kan, gaji selalu sangkut..EPF potong kat gaji tapi tak masuk dalam akaun... Aku langsung tak cite kat family aku pasal masalah kompeni. Kang kena maki hamun pulak ngan abang long aku sebab dulu dia tak suka aku keje swasta, dia suh aku jadik cikgu... Susah-susah aku blaja IT dia nak suruh aku jadik cikgu, memang tak hingin la aku...

3hb Oktober 2013 dapat call daripada satu kompeni suruh datang interview. Berdebar gile babi aku. Sampai berdenyut-denyut tengkorak aku rasa, kembang kucup kepala otak.. Aku siap google cara nak gi interview dengan betol, pastu siap wat nota. Kalu ingat balik cam bongok jer, beria buat preparation dan nerves gile padahal aku bukannye fresh graduate, hahaahah... Gile hape tak nerves, dah dekat 5 tahun tak gi interview..

Aku siap gi amik gambar passport baru nak attach kat resume. Kebetulan pulak kedai gambar yang aku pegi tu memang superb.. Hasil gambarnya memang aku puas ati sangat. Sesungguhnya aku perasan lawa sangat bila tengok gambar passport aku ni. TQ photographer.. Trus aku rasa konfiden sikit nak gi interview. Hahahaha !!

8hb Oktober 2013 aku gi interview. Mr.Lee pesan baca Bismillah banyak kali pastu hembus atas muka orang yang interview aku. Petua apekah itu Bie !!! Hahahaah !! Dorang cakap akan call aku dalam masa dua minggu. Pastu senyap jerk.. Aku pun frust, memang takde rezeki kot, sedih nye......

30hb Oktober 2013 dapat call suh datang untuk 2nd interview kat kompeni yang sama keesokan harinya. Alhamdulillah aku dapat keje tuh. Syukur sangat. Rasa macam nak lompat bintang sejauh 10 km.. Kang dorang kansel pulak nak hire aku...



Hari ni hari terakhir aku di kompeni yang banyak berjasa pada aku selama dekat 5 tahun.  Sedih sangat nak tinggalkan kompeni ni.. Aku seronok sangat keje kat kompeni ni.. Team yang sangat best, kepala gile dan happening.... Bos department yang sangat kamceng ngan budak-budak dia.. waktu kerja yang fleksibel, boleh gi keje lambat, balik keje awal... kalu nak cuti boleh kawtim je ngan bos, dah balik daripada cuti tu baru isi leave form & submit ke HR... Tapi tu la, disebabkan masalah kewangan kompeni, dah ramai staff yang beralih arah, aku pun ada matlamat sendiri, sampai bila nak stay kat sini lagi kan, everything needs money..


Engineering Team dalam kenangan... Colmar Tropicale, Bukit Tinggi 2009.. 
Dah ramai dah yang blah, tinggal 5,6 orang je sekarang.


Terima kasih kepada bosses dan Engineering team yang banyak bagi tunjuk ajar...
Terima kasih untuk persahabatan yang terjalin...
Terima kasih untuk segala kenangan sepanjang 5 tahun ni....


Tengah kemas barang kat meja opis terjumpa nota ni.. Aku nangis sorang-sorang lepas baca...


Tuhan je yang tau betapa beratnya kaki aku nak melangkah pergi... Ya Allah, permudahkanlah urusan ku. Semoga pekerjaan baru ni menjanjikan kehidupan yang lebih bermakna buat aku sekeluarga.. Amin..


P/S : Pasni makin jarang la aku update blog, wat sementara waktu ni wajib lah fokus pada kerjaya dulu, pekerja baru masuk la katakan.. hihihhihih....



12 Juta Kengkawan Dah Komen:

wawa syaida said...

akak...selamat bekerja di tempat baru...nanti kalau free...jgn lupa berblog tau :D

lieyalatif said...

ya Allah...lieya bace pun sebak same...in sha Allah jauh di mate tapi dekat di hati.... fb ade, isntagram ade, wechat pun ade....ape yg pasti kuat kan semangat tuk cube serasi ditempat baru ....nanti cite plak kisah di tempat baru yea....tingin lieya nak bace gak heheheeh

Yana Yani said...

semoga segala urusan zura dipermudahkan
saya pun terasa nak beralih angin
dah hampir 6 tahun ditempat yang sama
rasa macam dah terlalu lama

apapun all the best ye....moga success ditempat baru =)

anna hashim said...

good luck akak..yes mmg sedih..tp life must go on :)
xpe kak..sekejap je rasa sedih tu...
percaya lah sebab ada da alami sendiri..sedih mmg ada smpai skrg..tp tulah, dia bukan sedih tp lebih kepada rindu :)

Sura Mohd said...

memang sedih bila nak tinggalkan tempat kerja lama..apapun all the best buat zura!!
*jangan tinggal blog lama2 tau..*

Jari Manis said...

Wahh..untung lah sbb kerja kat kopeni yg first tu byk tempat dah sampai..pastu yg JM perasai cara POSE sama jer heeee..

Alhamdulillah..akhirnya berjaya interbiu tu...kat mana opis baru tu...

Liza Razak said...

good luck sis kat tempat baru...mesti sedih nak tinggalkan company lama ni..banyak kenangan tu :)

Mizz Aiza said...

semoga dipermudahkan oleh Allah segala urusan zura.. walau apa pun hidup mesti diteruskan..

shazillahsani.com said...

wahhh...rindunya hendak pergi kk...sob...sob...sob...

Unknown said...

Saya pun dh 4 tahun jdk engineer kat kompeni yg sm..tgh crk tpt baru..atau maybe change career terus jdk WAHM..senang sket nk jaga anak2.. Nway, gudlak di tempat baru!
http://naturally-vitamin.blogspot.com/2013/11/testimoni-berhenti-merokok-dengan-vivix.html

::EIDA:: said...

kerja elok2. jgn main blog kak.... kalau dah sebulan dua baru leh bukak pekung,... kuikuikuiii

FarahFerraDotCom said...

all the best dgn pekerjaan baru zura yer.. =D

Post a Comment

Apa yang korang Fikirkan :